تدوین راهبردهای توسعه پایدار گردشگری بر پایه تحلیل SWOT از صنایع‌دستی استان سمنان
کد مقاله : 1356-ITCS
نویسندگان
محمد رحیمی خوش *
ئانشجوی دکتری مدیریت گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و مدرس موسسه آموزش عالی بینالود
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تدوین راهبردهای توسعه پایدار گردشگری مبتنی بر صنایع‌دستی استان سمنان انجام شد. روش تحقیق ترکیبی (کیفی و کمی) بود و داده‌ها از طریق پرسشنامه، مصاحبه با خبرگان و تحلیل SWOT جمع‌آوری شد. جامعه آماری شامل هنرمندان صنایع‌دستی استان و خبرگان گردشگری بود که با نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. یافته‌ها نشان داد که کیفیت بالای محصولات و مهارت هنرمندان به عنوان نقاط قوت و فرصت گردشگری فرهنگی و حمایت‌های دولتی، به عنوان فرصت‌های کلیدی، بیشترین تأثیر مثبت را بر توسعه پایدار گردشگری دارند. در مقابل، ضعف بازاریابی و محدودیت زیرساخت‌ها به عنوان نقاط ضعف و رقابت صنعتی و نوسانات اقتصادی به عنوان تهدیدها، نیازمند تدوین راهبردهای مقابله‌ای هستند. ماتریس QSPM و تحلیل آماری نشان داد که برگزاری کارگاه‌های تجربه محور صنایع‌دستی و توسعه بازاریابی دیجیتال از مهم‌ترین راهبردهای اولویت‌دار هستند. مدل نهایی پژوهش، اثر متقابل عوامل داخلی و خارجی را بر توسعه پایدار گردشگری به صورت یکپارچه نشان می‌دهد. نتایج پژوهش می‌تواند به سازمان میراث فرهنگی، شهرداری‌ها و تشکل‌های هنرمندان در برنامه‌ریزی راهبردی و ارتقای گردشگری فرهنگی کمک کند.
کلیدواژه ها
صنایع‌دستی، گردشگری پایدار، تحلیل SWOT، راهبردهای توسعه، استان سمنان
وضعیت: پذیرفته شده