اقتصاد گردشگری و تقاضای نسل زد(Z)
کد مقاله : 1354-ITCS
نویسندگان
حسن سعیدی *
هیات علمی
چکیده مقاله
گردشگری به عنوان یکی از مهمترین صنایع خدماتی و اقتصادی جهان، نقش حیاتی در ایجاد درآمد پایدرا، اشتغال و توسعه منطقهای ایفا میکند. نسل زد که بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ متولد شدهاند، به عنوان گروهی با ویژگیهای خاص از جمله فناوری محوری، تجربه محوری، شبکه محوری و گرایش به مصرف شخصی، سهم قابل توجهی از تقاضای صنعت گردشگری درآینده را شکل خواهند داد. در این مطالعه به بررسی رفتار گردشگری نسل زد، تحلیل ترجیحات سفر، فعالیتها، بودجه و تأثیر آن بر اقتصاد گردشگری پرداخته ایم، دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه ساخته محقق از یک نمونه 1۰۰ نفری از نسل زد جمعآوری و تحلیلها شامل آمار توصیفی، تحلیل جمعیتشناختی، تحلیل منطقهای، روانشناختی، بررسی اثر فناوری و شبکههای اجتماعی و تحلیل اقتصادی بوده است. یافته نشان میدهد که نسل زد بیشتر به سفرهای داخلی کوتاهمدت با تمرکز بر تجربههای فرهنگی، تفریحی، شادی و ماجراجویانه عمدتاً از طریق فناوری و شبکههای اجتماعی انجام دهند. همچنین جنسیت، سن، تحصیلات، سطح زندگی خانواده و درآمد، بر نوع سفر و بودجه اختصاصی تأثیر قابل توجهی دارد. لذا طراحی خدمات گردشگری تجربهمحور و دیجیتال با توجه به ترجیحات نسل زد میتواند سهم بازار گردشگری را به شکل قابل توجهی افزایش دهد و باعث ایجاد گردش مالی قابل توجه در بخشهای خدمات تفریحی با توجه به تعداد سفرها و بودجه اختصاص یافته، موجب افزایش درآمد محلی و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی مناطق مختلف گردد.
کلیدواژه ها
اقتصاد گردشگری، تقاضای گردشگری، نسل زد
وضعیت: پذیرفته شده