| اولویت سنجی کشورهای هدف دیپلماسی اقتصادی و بازاریابی بین المللی در راستای جذب گردشگر خارجی (مطالعه موردی: کشور ترکیه) |
| کد مقاله : 1349-ITCS |
| نویسندگان |
|
غزل صفروند1، عبدالمحمد کاشیان *2، فاطمه رفیعی3 1اردبیل 2دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه سمنان 3تهران |
| چکیده مقاله |
| گردشگری بهعنوان یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی و ابزاری مؤثر در پیشبرد دیپلماسی اقتصادی، نقشی تعیینکننده در رشد و تعاملات بینالمللی کشورها دارد. پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی بازارهای هدف دیپلماسی اقتصادی و بازاریابی بینالمللی در جذب گردشگران خارجی، به بررسی کشور ترکیه در سال ۲۰۱۹ میپردازد. روش پژوهش توصیفی–تحلیلی است و دادههای ثانویه با استفاده از شاخص مزیت نسبی آشکارشده تعدیلیافته (KARCA) مورد تحلیل قرار گرفتهاند. یافتهها نشان میدهد که ترکیه در بازارهای بلغارستان، گرجستان، عراق و اردن از مزیت بیشتری برخوردار است. نتایج بیانگر آن است که کشور ترکیه بر پایه ویژگیهای اقتصادی، فرهنگی و مذهبی خود، در جذب نوع خاصی از گردشگران مزیت نسبی دارد. بر این اساس، ایجاد برند ملی گردشگری، امضای توافقنامههای دوجانبه با بازارهای اولویتدار و توسعه پایگاه داده جامع گردشگری از جمله راهکارهای پیشنهادی برای بهبود عملکرد دیپلماسی اقتصادی در صنعت گردشگری است. بر این اساس پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال است که با در نظر گرفتن رویکرد ترجیحات آشکار شده در گردشگری خارجی، کدام یک از کشورهای دنیا به عنوان مبادی اولویت دار برای جذب گردشگر خارجی، مزیت نسبی بیشتری برای هدفگذاری دیپلماسی اقتصادی کشورهای منتخب اسلامی در حوزه گردشگری دارند؟ نتایج پژوهش کشورهای هدف را تعیین نموده و به دستگاه دیپلماسی اقتصادی کشوهای منتخب این امکان را میدهد که به طور هوشمندانه در کشورهای مورد نظر تمرکز نمایند |
| کلیدواژه ها |
| دیپلماسی اقتصادی، بازاریابی گردشگری، بازار هدف گردشگری، شاخص KARCA |
| وضعیت: پذیرفته شده |