ارزیابی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی در گردشگری مجازی در استان تهران
کد مقاله : 1347-ITCS
نویسندگان
فاطمه زاهدپور *1، میثم مدرسی2
1دانش آموخته دانشگاه سمنان
2دانشیار و استاد کارآفرینی دانشگاه سمنان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی در گردشگری مجازی در استان تهران انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارآفرینان و صاحبان صنایع گردشگری مجازی در تهران است که تعداد آنها با توجه به معیارهای تحقیق 35 شرکت تعیین شد. در نهایت 105 پرسشنامه بین صاحبان و مدیران کسب‌وکارهای کارآفرینانه مجازی در تهران توزیع شد و 84 پرسشنامه کامل دریافت شد. ابزار جمع‌آوری داده‌های پژوهش پرسشنامه استاندارد بود که روایی آن براساس روایی صوری و پایایی آلفای کرونباخ تایید شد. داده‌ها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری، با رویکرد حداقل مربعات جزیی با نرم افزار اسمارت پی‌ال‌اس تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد آمادگی سیستمی به میزان آماره تی 837/3 بر توسعه کارآفرینی در گردشگری مجازی تاثیر معناداری دارد. همچنین مشخص شد آمادگی زیرساختی با آماره تی 554/2 بر توسعه کارآفرینی در گردشگری مجازی تاثیر معناداری دارد. در ادامه تاثیر آمادگی سازمانی با آماره تی 033/4 بر توسعه کارآفرینی در گردشگری مجازی تایید شد. در نهایت مشخص شد توسعه کارآفرینی گردشگری با آماره تی 605/3 بر توسعه کارآفرینی در گردشگری مجازی تاثیر معناداری دارد. بنابراین طی بررسی صورت گرفته ، متغیر آمادگی سازمانی نسبت به سایر ابعاد از وضعیت نسبتا مناسب تری برخوردار است.
کلیدواژه ها
توسعه کارآفرینی، کارآفرینی در گردشگری، گردشگری مجازی
وضعیت: پذیرفته شده