تحقیقات رسانه های اجتماعی در صنعت هتلداری،تحلیل کتاب سنجی
کد مقاله : 1342-ITCS
نویسندگان
هاجر نوروزی *
ندارم
چکیده مقاله
در یک قرن اخیر،تحولات گسترده در حوزه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی،دگرگونی های عمیقی در ابعاد مختلف زندگی بشر رقم زده است. این پیشرفت‌ها نه تنها به ارائه راهکارها و پاسخ‌های نوین برای چالش‌های اجتماعی یاری رسانده‌اند، بلکه پرسشی اساسی را پیش رو نهاده‌اند: مهم‌ترین مسئله شناخت ابزارهای فناورانه یا برشمردن مزایای آن‌ها نیست، بلکه درک این نکته است از کدام ابزارها و به چه شیوه‌ای می‌توان بیشترین بهره را برد. برهمین اساس پژوهش حاضربا بهره گیری از روش تحلیل کتاب سنجی و با استفاده از نرم افزار وس ویوور به بررسی تحولات و تحقیقات مرتبط با فناوری های دیجیتال در صنعت هتلداری و گردشگری پرداخته است.یافته ها نشان می دهد که در دهه گذشته،رشد چشم گیر فناوری های دیجیتال موجب افزایش توجه پژوهشگران به رسانه های اجتماعی،و در پی آن،رشد تعداد انتشارات و میزان استنادها در این حوزه شده است. این مطالعه به‌روزترین بررسی‌های دانشگاهی منتشرشده پیرامون کاربردهای رسانه‌های اجتماعی در صنعت هتلداری را ارائه می‌دهد و با تحلیل کتاب‌سنجی، پیامدهای این رسانه‌ها را در صنعت مذکور واکاوی کرده و مسیر تحول مطالعات از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ را ترسیم می‌کند. نتایج مبتنی بر داده‌های استخراج‌شده از یک پایگاه داده واحد بوده و نشان می‌دهد که روند تحقیقات در این حوزه از منظر حجم انتشارات و میزان استنادها رشدی سریع و پویا داشته است. به طور کلی، یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که بهره‌گیری از رسانه‌های اجتماعی در صنعت هتلداری نه تنها به‌عنوان ابزاری عملی،بلکه به مثابه حوزه‌ای مهم وروبه گسترش درمطالعات علمی ودانشگاهی جایگاه ویژه‌ای یافته است.
کلیدواژه ها
فناوری،گردشگری،هتلداری،رسانه های اجتماعی
وضعیت: پذیرفته شده