واکاوی نشخوار فکری بر قصد خرید مجدد با نقش تعدیلگری هویت‌یابی مشتری با برند در صنعت گردشگری شهر سمنان
کد مقاله : 1332-ITCS
نویسندگان
هوشمند باقری قره بلاغ *1، مصطفی رئوفی2، امین همتی3
1استادیار، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2مرکز آموزش علمی کاربردی شرکت صنعتی روستا تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان سمنان، ایران
3کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و کارمند دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، ایران
چکیده مقاله
هنگام مواجهه با شکست خدمات، مشتریان تمایل به نشخوار فکری دارند، یعنی درگیر افکار منفی مکرر در مورد شکست خدمات و علل/عواقب آن هستند. نشخوار فکری یک عادت بد ذهنی است که موجب تمرکز فرد بر مشکلات و بروز علائم پریشانی می‌شود و این حالت، احساسات منفی را تشدید می‌کند و به عنوان یکی از مهمترین مؤلفۀ افسردگی شناخته می‌شود. هدف از مطالعۀ حاضر، واکاوی نقش نشخوار فکری بر قصد خرید مجدد با تأکید بر نقش تعدیلگری هویت‌یابی مشتری با برند است. در پژوهش حاضر، جهت جمع‌آوری داده‌ها از روش پیمایشی و جهت تحلیل داده‌ها از روش همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مشتریان دفاتر گردشگری استان سمنان هستند که از این میان، نمونه‌ای متشکل از 384 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده است. تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی به کمک نرم افزار اسمارت پی‌ال‌اس بررسی شد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که؛ نشخوار فکری تأثیر منفی و معناداری بر قصد خرید مجدد دارد. همچنین، هویت‌یابی مشتری با برند به عنوان متغیر تعدیلگر نقش مثبتی بین نشخوار فکری و قصد خرید مجدد دارد
کلیدواژه ها
نشخوار فکری؛ هویت‌یابی مشتری با برند؛ قصد خرید مجدد
وضعیت: پذیرفته شده