راهبردهای جذب گردشگر در شهرستان دلیجان با استفاده از مدلANP (مورد مطالعه: کاروانسرای دودهک،روستای جاسب، غار نخجیر و سد پانزده خرداد)
کد مقاله : 1318-ITCS
نویسندگان
مژگان علیمردانی1، سید علی موسوی *2، عباسعلی ولی3
1دانشکده علوم و منابع طبیعی دانشگاه کاشان
2استادیار گروه مدیریت مناطق خشک، دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه کاشان، ایران،
3دانشیار گروه مدیریت مناطق خشک، دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه کاشان
چکیده مقاله
امروزه صنعت گردشگری یکی از صنایع پربازده خدماتی است .این صنعت به سرمایه گذاری سنگین اولیه هم نیاز نداشته و با استراتژی های مختلف بازاریابی می توان گردشگران زیادی را به مقاصد مورد نظر جذب نمود. هدف این پژوهش الویت بندی مناطق نمونه گردشگری در شهرستان دلیجان به منظور سرمایه گذاری و توسعه پایدار می باشد که به روشANP تدوین شده است.ابتدا نقاط قوت و ضعف چهار منطقه گردشگری در شهرستان دلیجان، روستای جاسب، کاروانسرای دودهک، غار چال نخجیر و سد پانزده خرداد را بررسی، و سپس با روش ANP به مقایسه هر چهار جاذبه از نظر دسترسی، تبلیغات، امکانات،هزینه و جاذبه ها پرداخته شد. در این راستا تعداد 15 پرسشنامه توسط نخبگان و خبرگان مطلع در موضوع گردشگری تکمیل شد. نتایج نشان داد به ترتیب روستای جاسب با آمار 346/0 در رتبه ی اول، کاروانسرای دودهک 258/0 رتبه ی دوم، غار چال نخجیر 219/0 رتبه ی سوم و سد پانزده خرداد با آمار177/0 در رتبه ی آخر قرار می گیرد.
کلیدواژه ها
غار چال نخجیر، روستای جاسب، گردشگری ، سد پانزده خرداد، کاروانسرای دودهک
وضعیت: پذیرفته شده