تاثیر کیفیت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها بر ورود گردشگر به منطقه کاشان با استفاده از مدل ANP
کد مقاله : 1317-ITCS
نویسندگان
فاطمه سلامتی قمصری1، سید علی موسوی *2، عباسعلی ولی3
1دانشجوی کارشناسی ارشد اکوتوریسم، گروه جغرافیا و گردشگری، دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
2استادیار، گروه مدیریت مناطق خشک، دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه کاشان، ایران
3دانشیار، گروه مدیریت مناطق خشک ، دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین، دانشگاه کاشان، ایران.
چکیده مقاله
گردشگری به عنوان صنعت سفید و پایدار در جایگاه یکی از بهترین هدف برای سرمایه گذاری توسط کشورهای مختلف می باشد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر کیفیت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها بر ورود گردشگر به منطقه توریستی کاشان انجام شده است. در این پژوهش، با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه‌ای ANP ، عوامل موثر بر کیفیت خدمات اقامتی و ارتباط آن‌ها با جذب گردشگر مورد بررسی قرار گرفت. کاشان به دلیل موقعیت گردشگری، جاذبه های طبیعی و تاریخی به عنوان یکی از مکانهای مهم گردشگری شناخته شده است که جهت رضایتمندی این گردشگران متناسب با هر قشر از جامعه در هر زمانی از سال خدمات لازم جهت اسکان گردشگران مهیا می باشد . پژوهش حاضر از نوع تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی و به روش پرسشنامه ای است. پرسشنامه طراحی و توسط 20 نفر از متخصصین و خبرگان در زمینه گردشگری تکمیل گردید و نتایج نشان داد که کیفیت خدمات در هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی کاشان تاثیر قابل توجهی بر انتخاب این منطقه به عنوان مقصد گردشگری دارد که مهم ترین آن نیروی انسانی که با عدد وزنی 447/0 و امکانات هتلی که با عدد وزنی 282/0 می باشد. همچنین مشخص شد که عوامل زیرساختی، کیفیت خدمات، قیمت‌گذاری و تنوع اقامتگاه‌ها از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر جلب رضایت گردشگران و افزایش ورود آن‌ها به این منطقه می‌باشند. همچنین نتایج نشان داد که مهمترین معیارهای مؤثر بر جذب گردشگر از منظر کیفیت اقامتگاه‌ها به ترتیب شامل خدمات هتلداری، قیمت، تسهیلات فیزیکی، موقعیت مکانی و بازاریابی دیجیتال می‌باشند.
کلیدواژه ها
کیفیت اقامتگاه‌ها، کاشان، فرآیند تحلیل شبکه‌ای (ANP)، هتلداری، توسعه گردشگری
وضعیت: پذیرفته شده