| تاثیر راه آبی ابریشم در رونق بنادر خلیج فارس(از آغاز تا پایان دوره صفویه) |
| کد مقاله : 1277-ITCS |
| نویسندگان |
|
بدرالسادات علی زاده مقدم * دانشیار گروه تاریخ دانشگاه پیام نور، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| جاده ابریشم یکی از پر آوازهترین جادهها در طول تاریخ است. در کنار مسیر خشکی جاده ابریشم، راه دریایی آن نیز سهم مهمی در نقل و انتقال کالاها، فرهنگها و آیینها در این مسیر به عهده داشته است. یکی از مهمترین باراندازهای این مسیر دریایی، خلیج فارس و بنادر آن بود. خلیج فارس به عنوان شعبهای بزرگ از اقیانوس هند بر سر راه همهء خطوط دریایی در شرق عدن قرار دارد. این منطقه در گذشته پس از بروز اختلالاتی در راه خشکی ابریشم، به عنوان مسیر جایگزین آبی برای تجارت ابریشم مورد توجه قرارگرفت. این پژوهش به شیوه کتابخانهای و با روش توصیفی و تحلیلی در پی پاسخگویی به این سوال اصلی است که بنادر خلیج فارس چه نقشی در رونق مسیر راه آبی ابریشم ایفاء کردند؟ تحقیقات اجمالی موید آن است پس از بروز اختلالاتی در مسیر خشکی ابریشم، بنادر خلیج فارس به عنوان یکی از مهمترین مبادی ورودی و خروجی ابریشم از جایگاه ویژهای برخوردار شدند. بنادری چون سیراف، هرمز و کیش ایستگاه بزرگ کشتیها و مرکز تجارت کالاهای مختلف با سرزمینهای چین و هند به شمار میرفتند. ثروت و آبادانی این بنادر در روزگار شکوفایی راه ابریشم نه تنها حاصل ویژگیهای طبیعی و جغرافیایی این بنادر بود، بلکه محصول کیاست و کاردانی بازرگانان ایرانی بود. این بازرگانان علاوه برتسلط کامل برمسیر راه آبی ابریشم با ایجاد تعامل با بازرگانان هندی و چینی دورهای از رشد و رونق اقتصادی را برای ایران و هند و چین به ارمغان آوردند. |
| کلیدواژه ها |
| راه آبی ابریشم،بنادر خلیج فارس،سیراف، کیش، هرمز. |
| وضعیت: پذیرفته شده |