طراحی با عصاره سوغات محلی: نوآوری هویت-محور در بستهبندی فرآوردههای خشک و نیمه خشک انار ساوه |
کد مقاله : 1272-ITCS |
نویسندگان |
محمد حسین مقدسی *1، محرم قهرمانی درویش2، فاطمه سالک3 1عضو هیئت علمی پیمانی 2عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان 3پژوهشگر همکار (پاره وقت) گروه طراحی صنعتی |
چکیده مقاله |
بستهبندی یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی و حفظ کیفیت محصولات غذایی و کشاورزی است که میتواند تأثیر قابلتوجهی بر فروش و جذب مشتریان داشته باشد. در این پژوهش، نیازسنجی طراحی بستهبندی فرآوردههای انار منطقه ساوه بهعنوان یک سوغات محلی مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق بهکاررفته کیفی بوده و دادهها پس از انجام فرآیند محک زنی محصولات رایج در بازار از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با تولیدکنندگان، کارشناسان طراحی صنعتی و گردشگران گردآوری شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که طراحی بستهبندی مناسب باید دارای ویژگیهایی همچون حفاظت از محصول، جذابیت بصری، قابلیت حمل آسان، انطباق با هویت فرهنگی منطقه و رعایت اصول زیستمحیطی باشد. یافتهها نشان میدهد که اغلب خریداران فرآورده های خشک حاصل از انار ساوه، چالشهایی با بسته بندی های موجود جهت ارایه محصولات به عنوان سوغات گردشگری دارند، از این رو برای مثال، عمده مشکلات مرتبط با بستهبندی شامل عدم سازگاری با محیط زیست، عدم رعایت بهداشت و دشواری در باز و بسته کردن بستهها، عدم رعایت جنبه های تشریفاتی محصول کادویی و عدم توجه به الگوی مصرف خرد است. همچنین، نمونههای موفق بستهبندی محصولات مشابه تحلیل شده و پیشنهادهایی برای بهبود طراحی بستهبندی انار ساوه ارائه گردیده است. یافتههای این پژوهش میتواند به تولیدکنندگان و طراحان صنعتی در بهبود بستهبندی محصولات محلی و توسعه بازارهای داخلی و بینالمللی کمک کند، همچنین میتواند به توسعه صنعت فراوری و بهبود کیفیت و در پژوهشهای پیشرفته در ایجاد یک مدل جامع برای محصولات خشک و نیمه خشک در ایران، با اهداف گردشگری و صادرات کمک کند. |
کلیدواژه ها |
طراحی بستهبندی، گردشگری، انار ساوه، هویتسازی |
وضعیت: پذیرفته شده |