پتانسیلهای هویت فرهنگی ایران در طراحی مصنوعات معاصر: رویکرد هستی‌شناختی
کد مقاله : 1256-ITCS
نویسندگان
محمد حسین مقدسی *، محرم قهرمانی درویش
عضو هیأت علمی پیمانی
چکیده مقاله
فرهنگ ایرانی همواره پذیرای تأثیرات فرهنگ‌های همجوار بوده و این امر به غنای فرهنگ بصری آن، که دربرگیرنده کلیه مصنوعات مادی است، کمک شایانی کرده است. این پژوهش، با استفاده از رویکردی توصیفی-تحلیلی و استدلال استقرایی مبتنی بر منابع کتابخانه‌ای و پایگاه‌های داده، به بررسی کاربردها و ابعاد میراث بصری و فرهنگی در طراحی مصنوعات معاصر ایران می‌پردازد. این بررسی، اصول اساسی هویت ملی ایرانی و تأثیر آن بر طراحی محصولات را آشکار می‌سازد. یافته‌ها مجموعه‌ای جامع از ویژگی‌های هویت ایرانی را ارائه می‌دهند که در طول تکامل تاریخی تمدن ایرانی تطبیق یافته و به‌طور قابل توجهی بر طراحی ایرانی تأثیر گذاشته است. درک و بروز هویت بصری ایرانی در آثار معاصر، مستلزم شناخت نشانه ها، نمادها و مفاهیم منحصر به فرد آن توسط طراح و درک آن توسط مخاطب است. تسلط طراح بر به کارگیری عناصر بصری ایرانی، از طریق آموزش و تمرین، در تجلی این هویت و بقای آن نقش کلیدی دارد. این هویت نه تنها بازتابی از گذشته، بلکه قابل تجلی در آثار امروزی نیز می‌باشد. نهایتاً در طراحی معاصر، تعامل بین هویت فرهنگی و طراحی برای ایجاد یک فرهنگ بصری ملی منحصربه‌فرد که هم با زمینه‌های محلی و هم جهانی طنین‌انداز شود، حیاتی است.
کلیدواژه ها
میراث فرهنگی، هویت بصری، هنر ایرانی، طراحی صنعتی
وضعیت: پذیرفته شده