نقش آموزش‌وپرورش در احیای هویت تاریخی جاده ابریشم با محوریت زیارت رضوی
کد مقاله : 1242-ITCS
نویسندگان
طاهره رحیمی *، هدیه سادات اشرفی
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
جاده ابریشم، یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های تمدنی در تاریخ بشر، نه‌تنها مسیر تبادل کالا، بلکه بستر گسترش علم، دین، فرهنگ و اندیشه میان شرق و غرب بوده است. ایران، به‌ویژه با محوریت زیارت امام رضا (ع) در مشهد، نقشی محوری و فرهنگی در این مسیر ایفا کرده است. امروزه، احیای جاده ابریشم، فرصتی برای بازسازی هویت فرهنگی و تقویت گفتمان گفت‌وگو، هم‌زیستی و معنویت است.
نظام آموزش‌وپرورش به‌عنوان نهادی بنیادین در تربیت نسل آینده، می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های آموزشی، فرهنگی و تربیتی خود، سهم مهمی در احیای مفهومی، تاریخی و معنوی این مسیر ایفا کند. این مقاله با تمرکز بر پیوند جاده ابریشم و زیارت، به بررسی نقش آموزش‌وپرورش در احیای فرهنگی این مسیر پرداخته و پیشنهاداتی کاربردی در سه حوزه‌ی سیاست‌گذاری، محتوا و فعالیت‌های مدرسه‌محور ارائه می‌دهد. از جمله این پیشنهادها می‌توان به اصلاح کتب درسی، طراحی بسته‌های آموزشی میان‌رشته‌ای، برگزاری اردوهای فرهنگی–زیارتی، راه‌اندازی باشگاه‌های پژوهشی دانش‌آموزی و تقویت تعاملات منطقه‌ای مدارس در مسیر جاده ابریشم اشاره کرد.
هدف مقاله، تبیین راهکارهایی برای تبدیل مدارس به پایگاه‌های زنده‌ی روایت فرهنگی و معنوی جاده ابریشم، و بازآفرینی هویت تمدنی دانش‌آموزان از طریق پیوند با مفاهیم سفر، زیارت، تاریخ و گفت‌وگوی فرهنگی است.
کلیدواژه ها
جاده ابریشم، زیارت امام رضا (ع)، آموزش‌وپرورش، فرهنگ ایرانی–اسلامی، میراث فرهنگی.
وضعیت: پذیرفته شده