مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی و غیر مالی در صنعت گردشگری
کد مقاله : 1240-ITCS
نویسندگان
فاطمه جلالی *1، فاطمه حیدریان2
1گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
2دانشجوی کارشناسی ارشد ، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان
چکیده مقاله
مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، در سال‌های اخیر، همگام با توسعه‌های اجتماعی، سیاسی و محیط کسب و کار تکامل یافته و از سوی شرکت‌ها مورد توجه قرار گرفته است. مفهوم مسئولیت اجتماعی سبز شرکت یکی از مفاهیمی است که می‌تواند مورد توجه سازمان‌ها و شرکت‌های گردشگری قرار گیرد تا ضمن حفظ سلامت محیط زیست، به رونق و توسعه‌ی گردشگری منطقه نیز کمک کند. سازمان‌ها برای آن که بتوانند جایگاه خود را درجامعه حفظ نموده یا بهبود بخشند، به نحوی که باعث ادامه بقای آن‌ها و موفقیتشان در کار شود، لازم است که به مسئولیت اجتماعی توجه لازم را داشته باشند. بر این اساس، هدف این پژوهش، تبیین اثر مسئولیت اجتماعی بر عملکرد مالی و غیرمالی در صنعت گردشگری می-باشد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد مسئولیت اجتماعی موجب ارتقای هم عملکرد مالی و هم غیرمالی می‌شود. به این ترتیب، با افزایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، انتظار می‌رود آنها شاهد بهبود عملکرد باشند. افشا و تمایل
شرکت‌ها به شاخص‌های مسئولیت اجتماعی از دیدگاه سهامداران و تحلیلگرانشان از شفافیت و صداقت دارد که این امر می‌تواند در نهایت با بهبود عملکرد مالی شرکت‌ها همراه شود.
کلیدواژه ها
گردشگری، مسئولیت اجتماعی، عملکرد مالی، عملکرد غیر مالی
وضعیت: پذیرفته شده