هتلداری هوشـمند و نقش هـوش مصنـوعی در ارتقــای تجـربه مهـمان و بهینـه‌سازی عملـیات
کد مقاله : 1228-ITCS
نویسندگان
علی مصاحب طلب *1، محمد اسکندری چوبتراش2
1مربی دانشگاه ملی مهارت
2مدیر عامل هتل بین المللی پارک ارومیه
چکیده مقاله
این مقاله به بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت هتلداری و گردشگری می‌پردازد. تحلیل مطالعات اخیر و تحقیقات انجام شده ، نشان می دهند که فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی از جمله چت‌بات‌های هوشمند، سیستم‌های پیشنهادگر، پردازش زبان طبیعی ، یادگیری و بینایی ماشین، تحولات چشمگیری در بهبود تجربه مهمانان و بهینه‌سازی عملیات هتل‌ها ایجاد کرده‌اند. بررسی‌ها حاکی از آن است که این فناوری‌ها در حوزه‌های مختلفی مانند رزرواسیون هوشمند، شخصی‌سازی خدمات هتلداری، مدیریت انرژی و امنیت مهمانان هتل ها مؤثر بوده‌اند. این تحولات منجر به کاهش قابل توجه هزینه‌های عملیاتی و افزایش چشمگیر رضایت مشتریان و مقیمان هتل ها و مراکز اقامتی شده است، هرچند چالش‌هایی مانند نیاز به زیرساخت‌های پیشرفته و آموزش نیروی انسانی همچنان وجود دارند. همچنین مسائل مربوط به امنیت و حفظ حریم خصوصی ، هزینه‌های پیاده‌سازی و مقاومت کارکنان در برابر تغییرات نیز وجود دارند. لذا مطمئنا آینده این صنعت با توسعه فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی گفتاری پیشرفته و سیستم‌های پیش‌بینی هوشمند، تحولات بیشتری را تجربه خواهد کرد. مقاله حاضر با مرور جامع ادبیات موضوع و بررسی کاربردهای هوش مصنوعی در بخش ها و عملیات مختلف و متعدد هتلداری ضمن بررسی و مقایسه سیستم های رزرواسیون (سنتی و هوشمند) ، شخصی سازی خدمات ، چالش ها و محدودیت های موجود و پیش رو ، چشم‌اندازهای آینده هتلداری هوشمند را ترسیم می‌کند.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، هتلداری هوشمند، تجربه مهمان، بهینه‌سازی عملیات، صنعت گردشگری
وضعیت: پذیرفته شده