تحلیل و اولویت بندی شاخص های اثرگذاری پارادایم متاورس بر تعالی گردشگری شهر سمنان؛(پایتخت شهرهای جاده ابریشم ایران)با مدل مارکوس |
کد مقاله : 1225-ITCS |
نویسندگان |
دکتر علی اصغر احسانی فرد * فارغ التحصیل دکتری تخصصی برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران و مدرس گروه شهرسازی دانشگاه سمنان |
چکیده مقاله |
پژوهش از نوع توصیفی اسنادی و به لحاظ روش پژوهش در زمره پژوهش کاربردی مبتنی بر مصاحبه از جامعه خبرگانی و نخبگانی قرار دارد. جامعه آماری در این پژوهش 44 نفر از مدیران و مسئولان مدیریت سمنان از جمله معاونین شهرسازی مناطق سه گانه و مرکز سمنان،مدیریت امور گردشگری،مدیریت امور بافت فرسوده و بازآفرینی شهرداری و همچنین سازمان های متصدی گردشگری، مسئولان و فعالان صنعت گردشگری سمنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه های مرتبط با حوزه گردشگری هستند که به روش نمونه گیری هدفمند و به منظور انجام پژوهش انتخاب شده اند. همچنین نمونه تحقیق شامل افراد ساکن و گردشگران در شهر سمنان نیز می باشند که به روش تصادفی انتخاب شده اند.در تحقیق حاضر متغیرهای اثرگذاری پارادایم متاورس بر تعالی گردشگری شهر سمنان با استفاده از 4 بعد در قالب 40 مؤلفه(گویه) مورد مطالعه قرارگرفتهاند.یافته های پژوهش نشان می دهد که بیشترین میانگین اثرگذاری متاورس در تعالی گردشگری شهر سمنان متعلق به بعد اقتصادی با F(ki) 0/8616و مولفه های اثرگذاری متاورس بر شناسایی فرصت های سرمایه گذاری و اثرگذاری متاورس بر برند سازی شهری سمنان بوده و میبایست اولویت اول برنامه ریزی های هدفدار گردشگری شهر سمنان باشد و به ترتیب بعد اجتماعی اثرگذاری متاورس با با F(ki) 0/7133مولفه ایجاد اعتماد و وفاداری به برند مقصد اولویت دوم برنامه ریزی های هدفدار گردشگری و سپس بعد کالبدی با مولفه اثرگذاری بر تهیه نقشه های مکان های تفریحی و گردشگری اولویت سوم و نهایتا بعد محیطی و بهداشتی اولویت چهارم خواهد بود. |
کلیدواژه ها |
پارادایم متاورس(فراجهانی شدن)، توسعه گردشگری،اثرگذاری،مدل مارکوس،جاده ابریشم |
وضعیت: پذیرفته شده |