تحلیل،تبیین و اولویت بندی عوامل مؤثر بر جذابیت مقصد گردشگری شهر سمنان؛(پایتخت شهرهای جاده ابریشم ایران) با تلفیق روش تحلیل MOSCOW و مدل هرینگتون |
کد مقاله : 1216-ITCS (R1) |
نویسندگان |
دکتر علی اصغر احسانی فرد *1، دکتر کرامت اله زیاری2 1فارغ التحصیل دکتری تخصصی برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران و مدرس گروه شهرسازی دانشگاه سمنان 2استاد دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف تحلیل،تبیین و اولویت بندی عوامل مؤثر بر جذابیت مقصد گردشگری شهر سمنان(پایتخت شهرهای جاده ابریشم ایران) با تلفیق روش تحلیل MOSCOW و مدل هرینگتون تدوین شده است نتایج حاصل از پیاده سازی تلفیقی روش تحلیل MOSCOW و مدل هرینگتون نشان داد که از میان عوامل ششگانه مدل هرینگتون،جاذبه های کنونی(حفظ جاذبه های فرهنگی،تاریخی و باستانی ترویج و حفظ سنت های بومی و محلی سمنان)اولویت اول برنامه ریزی های هدفدار گردشگری، امکانات و خدمات(اصالت فرهنگی و دارایی های طبیعی و زیرساخت های گردشگری؛ایجاد مراکز همایش و اقامتگاه های بومگردی و هتل ها و توسعه و بهبود زیرساخت ها و شبکه دسترسی حمل و نقل گردشگری) اولویت دوم برنامه ریزی های هدفدار گردشگری سمنان خواهد بود و قطعا تأثیر گذارترین عامل جذابیت مقصد گردشگری شهر سمنان هستند. همچنین شهرت و اعتبار مقصد و تصویر ذهنی مخاطبین و گردشگران (برندینگ خلاقانه شهری) اولویت سوم جذابیت مقصد هدف گردشگری و بعد ازآن شاخص اجتماعی و اقتصادی(تنوع فرصتهای درآمدی از طریق توسعه محصولات گردشگری، ترویج هنرها و صنایع دستی بومی- محلی و تنوع فرصت های شغلی مرتبط با محصولات گردشگری) به عنوان اولویت چهارم برنامه ریزی های هدفدار گردشگری در این پایتخت شهرهای جاده ابریشم می باشد. |
کلیدواژه ها |
جذابیت مقصد،گردشگری شهری،جاده ابریشم،تحلیل MOSCOW ، مدل هرینگتون |
وضعیت: پذیرفته شده |