تحلیل،تبیین و اولویت بندی عوامل مؤثر بر جذابیت مقصد گردشگری شهر سمنان؛(پایتخت شهرهای جاده ابریشم ایران) با تلفیق روش تحلیل MOSCOW و مدل هرینگتون
کد مقاله : 1216-ITCS (R1)
نویسندگان
دکتر علی اصغر احسانی فرد *1، دکتر کرامت اله زیاری2
1فارغ التحصیل دکتری تخصصی برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران و مدرس گروه شهرسازی دانشگاه سمنان
2استاد دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف تحلیل،تبیین و اولویت بندی عوامل مؤثر بر جذابیت مقصد گردشگری شهر سمنان(پایتخت شهرهای جاده ابریشم ایران) با تلفیق روش تحلیل MOSCOW و مدل هرینگتون تدوین شده است نتایج حاصل از پیاده سازی تلفیقی روش تحلیل MOSCOW و مدل هرینگتون نشان داد که از میان عوامل ششگانه مدل هرینگتون،جاذبه های کنونی(حفظ جاذبه های فرهنگی،تاریخی و باستانی ترویج و حفظ سنت های بومی و محلی سمنان)اولویت اول برنامه ریزی های هدفدار گردشگری، امکانات و خدمات(اصالت فرهنگی و دارایی های طبیعی و زیرساخت های گردشگری؛ایجاد مراکز همایش و اقامتگاه های بومگردی و هتل ها و توسعه و بهبود زیرساخت ها و شبکه دسترسی حمل و نقل گردشگری) اولویت دوم برنامه ریزی های هدفدار گردشگری سمنان خواهد بود و قطعا تأثیر گذارترین عامل جذابیت مقصد گردشگری شهر سمنان هستند. همچنین شهرت و اعتبار مقصد و تصویر ذهنی مخاطبین و گردشگران (برندینگ خلاقانه شهری) اولویت سوم جذابیت مقصد هدف گردشگری و بعد ازآن شاخص اجتماعی و اقتصادی(تنوع فرصتهای درآمدی از طریق توسعه محصولات گردشگری، ترویج هنرها و صنایع دستی بومی- محلی و تنوع فرصت های شغلی مرتبط با محصولات گردشگری) به عنوان اولویت چهارم برنامه ریزی های هدفدار گردشگری در این پایتخت شهرهای جاده ابریشم می باشد.
کلیدواژه ها
جذابیت مقصد،گردشگری شهری،جاده ابریشم،تحلیل MOSCOW ، مدل هرینگتون
وضعیت: پذیرفته شده