تأثیر بازاریابی سبز در بهبود وضعیت خدمات گردشگری (مطالعه موردی: نواحی ساحلی غرب مازندران) |
کد مقاله : 1205-ITCS |
نویسندگان |
مهدی رمضان زاده لسبوئی * عضو هیات علمی دانشگاه مازندران |
چکیده مقاله |
بازاریابی سبز به فعالیتها، استراتژیها و برنامههای بازاریابی مربوط است که بهصورت مشخصی به نگرانیهایی در رابطه با محیطزیست طبیعی و تعقیب هدف ایجاد درآمد و ایجاد نتایجی میپردازد که هدفهای فردی و سازمانی را برای یک محصول یا خط تولید، برطرف میسازد. بازاریابی سبز تحت عنوان یک فرصت داخلی و خارجی برای شرکت است که میتواند موجب هزینههای کمتر، سود بیشتر و همچنین مزیت رقابتی از طریق تخفیف و توسعه کسب وکارها را سبب میشود برای گردآوری دادههای پژوهش از دو روش کتابخانهای و میدانی استفادهشده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی مسئولیتپذیری بازاریابی سبز در ارائه خدمات و توسعه گردشگری نواحی ساحلی غرب مازندران میباشد. در روش میدانی پرسشنامهای متشکل از پنج بخش، قیمت سبز، محصول سبز، ترفیع سبز، توزیع سبز و رشد و توسعه گردشگری سبز تهیه شده است. شرکتکنندگان پژوهش 384 نفر از جامعه نامحدود گردشگران نواحی ساحلی غرب مازندران بودند، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخابشدهاند. این دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس نرمافزار PLS تحلیلشدهاند. نتایج حاکی از آن است که هر 4 متغیر قیمت، توزیع، ترفیع و محصول سبز بر رشد و توسعه گردشگری سبز نواحی ساحلی غرب مازندران تأثیرگذار است. |
کلیدواژه ها |
گردشگری، گردشگری سبز، بازاریابی سبز، بازاریابی، غرب مازندران |
وضعیت: پذیرفته شده |