بررسی تاثیر ابزارهای اطلاع رسانی بر آگاهی بخشی و برند گردشگری مقصد(مورد مطالعه مشهد مقدس)
کد مقاله : 1182-ITCS
نویسندگان
افشین اسماعیل پور *1، محمد سعید اساسی2، غلامرضا عباس زاده3
1کارشناس ایده های شهروندان دفتر خلاقیت و نوآوری شهری شهرداری مشهد
2کارشناس نوآوری های فرهنگی، اجتماعی و زیارت دفتر خلاقیت و نوآوری شهری شهرداری مشهد
3مسئول امور مساله یابی دفتر خلاقیت و نوآوری شهری شهرداری مشهد
چکیده مقاله
آگاهی بخشی و برند گردشگری مقصد برای جذب گردشگران در شهر، از موضوعات مهم و مورد توجه مدیران شهری است که با شیوه ها و ابزارهای مختلف، دنبال می گردد. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر ابزارهای اطلاع رسانی بر آگاهی بخشی و برند گردشگری مقصد برای زائرین و گردشگران شهر مشهد بوده که با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی و ابزار پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. جامعه آماری شامل زائرین و گردشگران مشهد در بازه زمانی شش ماهه اول سال 1399 بوده و حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 384 نفر، تعیین شده است. نتایج نشان داد که ابزارهای اطلاع رسانی بر آگاهی بخشی و برند مقصد مشهد تاثیرگذار بوده اند. همچنین آگاهی بخشی بر برند مقصد تاثیرگذار بوده است. علاوه بر این نتایج به تفکیک انواع ابزارهای اطلاع رسانی شامل: اطلاع رسانی محیطی، اطلاع رسانی مبتنی بر فناوری، اطلاع رسانی سمعی و بصری و اطلاع رسانی حضوری، نشان داد که همه اشکال اطلاع رسانی بر آگاهی بخشی و برندمقصد تاثیرگذار بوده است. در این میان بیشترین تاثیرگذاری، ناشی از اطلاع رسانی حضوری بوده و کمترین تاثیرگذاری، ناشی از اطلاع رسانی سمعی و بصری می باشد. لذا مدیران و مسئولان شهری، باید در بهره گیری از ابزارهای مختلف اطلاع رسانی، به نقش و تاثیرات متمایز هرکدام بر آگاهی بخشی و برند شهر مشهد توجه داشته باشند.
کلیدواژه ها
ابزارهای اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، برند مقصد، گردشگری
وضعیت: پذیرفته شده