تحلیل تئوریک فرصت‎های ناشی از احیا جاده ابریشم برای توسعه گردشگری روستایی
کد مقاله : 1176-ITCS
نویسندگان
طاهره صادقلو *1، حمیده مولایی2
1هیات علمی
2دانشجو
چکیده مقاله
احیای جاده ابریشم، تحت ابتکار "کمربند و جاده" که از سال ۲۰۱۳ توسط چین مطرح شد، فرصتی جدید برای توسعه گردشگری روستایی در کشورهای مسیر این جاده ایجاد کرده است. لذا هدف این تحقیق، تحلیل نظری فرصت‎های ناشی از احیا جاده ابریشم برای توسعه گردشگری روستایی است. روش تحقیق بصورت تحلیل اسنادی است و جمع آوری داده ها از طریق مطالعات کتابخانه ای صورت پذیرفته است و از منابع مختلف علمی، مطالعات موردی و داده‌های موجود به بررسی ارتباط جاده ابریشم و توسعه گردشگری روستایی پرداخته شده است. یافته های نظری تحقیق نشان می‌دهند که جاده ابریشم نه‌تنها یک مسیر تجاری و فرهنگی است، بلکه به‌عنوان ابزاری مهم برای بهبود زیرساخت‌ها، تقویت تبادلات فرهنگی و اقتصادی می باشد و احیا آن از سبب هویت بخشی مجدد به نقاط روستایی واقع در این شاهراه ارتباطی تاریخی شده و تولیدکننده یک مزیت رقابتی و جاذبه ای جدید برای روستاها خواهد بود. زیرا روستاها با استفاده از این فرصت، می توانند به عنوان یکی از مقصدهای گردشگری مورد علاقه گردشگران تبدیل شوند و با احیا کاروانسراها، محل اتراق، آب انبارها و ... به توسعه پایدار گردشگری روستایی کمک کند.
کلیدواژه ها
گردشگری احیاکننده، گردشگری روستایی، مزیت رقابتی، جاده ابریشم
وضعیت: پذیرفته شده