برنامه‌ریزی راهبردی به‌منظور توسعه فعالیت‌های گردشگری پایدار موردمطالعه: شهرستان فیروزکوه
کد مقاله : 1173-ITCS
نویسندگان
سید مجتبی قاضی میرسعید *1، فاطمه قاسمی2
1عضو هیئت علمی دانشکده هنر، معماری و شهرسازی
2دانش آموخته رشته شهرسازی، دانشکده هنر، معماری و شهرسازی، دانشگاه سمنان
چکیده مقاله
صنعت گردشگری تحت عنوان یک مؤلفه‌ی فرهنگی و هویتی، زمینه‌های تبادل فرهنگی میان جامعه میزبان و گردشگر را شامل می‌شود. عناصر گردشگری را می‌توان در دودسته طبقه‌بندی کرد؛ دسته اول، جاذبه‌های تاریخی باارزش است که عامل مهم و اثرگذاری در هویت‌بخشیدن به شهر به‌حساب می‌آیند. دسته دوم، عناصر فرهنگی و زیارتی می باشند که علاوه بر حفظ و اشاعه‌ی فرهنگ و سنن منطقه، منجر به افزایش آگاهی و تکریم به ارزش‌ها و باورها می‌شوند. بنابراین وجود این عوامل هویت‌بخش، در جذب گردشگران نقش مهمی را ایفا می‌کنند که باهدف دستیابی به تجارب جدید به‌منظور اقناع نیازهای فرهنگی صورت می‌گیرد.نتایج پژوهش نشان می‌دهد که شهرستان فیروزکوه در بخش گردشگری استان تهران سهم قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده است و به همین علت بهای معرفتی ویژه و منحصربه‌فردی در جهت توسعه منطقه ازنظر گردشگری دارد. طبیعت زیبا و کوهستانی شهر فیروزکوه با انواع جاذبه‌های طبیعی، وجود ابنیه تاریخی ارزشمند در محدوده شهر و روستاهای اطراف و نیز وجود اماکن مذهبی شهر فیروزکوه باعث شده است که این شهرستان به محلی مناسب برای بازدید گردشگران تبدیل شود و هرسال تعداد زیادی گردشگر از سایر شهرها برای بازدید به این شهرستان سفر می‌کنند.
کلیدواژه ها
توسعه گردشگری،جاذبه‌های طبیعی،جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی،شهرستان فیروزکوه، مدل سوات
وضعیت: پذیرفته شده