تاثیر بازاریابی دیجیتال بر رفتار گردشگران(گردشگران استان سمنان) |
کد مقاله : 1141-ITCS |
نویسندگان |
سید عابدین رحمتی * دانشگاه سمنان |
چکیده مقاله |
با توجه به رشد فناوریهای دیجیتال، بازاریابی دیجیتال در صنعت گردشگری نقش ویژهای ایفا میکند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازاریابی دیجیتال بر رفتار گردشگران استان سمنان است. این تحقیق با تمرکز بر چهار مؤلفه اصلی بازاریابی دیجیتال، شامل بازاریابی محتوایی، بهینهسازی موتورهای جستوجو، بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی و روابط عمومی آنلاین، تلاش کرده است تأثیر این عوامل را بر رفتار گردشگران در سه بعد آگاهی، تصمیمگیری و توصیه به دیگران مورد سنجش قراردهد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی بوده و به صورت کمی انجام شده است. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی و روش نمونهگیری خوشه ای از گردشگران استان سمنان مورد استفاده قرار گرفت و اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه جمعآوری گردید. پرسشنامه محقق ساخته و روش مدلسازی معادلات ساختاری با 262 نمونه استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزار اسپیاساس و اسمارت پیالاس استفاده شد. روایی در این پژوهش با استفاده از روایی همگرا و پایایی با آلفای کرونباخ و پایایی مرکب سنجیده شد. نتایج نشان داد که بازاریابی دیجیتال تأثیر معناداری بر رفتار گردشگران دارد و استفاده از ابزارهای دیجیتال میتواند آگاهی گردشگران از مقاصد را افزایش داده، فرآیند تصمیمگیری را تسهیل کرده و تمایل آنها به توصیه مقصد به دیگران را تقویت کند. یافتهها نشان داد، هر یک از مؤلفههای بازاریابی دیجیتال، به ویژه شبکههای اجتماعی و بهینهسازی موتورهای جستوجو، نقش مهمی در جذب گردشگران و ایجاد تصویر مثبتی از مقاصد ایفا میکنند. این پژوهش با ارائه مدل مفهومی جامع، میتواند به عنوان الگویی برای پژوهشهای آینده در صنعت گردشگری ایران مورد استفاده قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
بازاریابی دیجیتال، رفتار گردشگران، بازاریابی محتوایی، بهینهسازی موتورهای جستوجو، شبکههای اجتماعی |
وضعیت: پذیرفته شده |