ارزیابی اکوسیستم کارآفرینی گردشگری روستایی (مورد مطالعه استان همدان)
کد مقاله : 1113-ITCS (R2)
نویسندگان
بهروز سرائی *1، سعید کریمی2
1دانشجوی دکتری مدیریت کشاورزی، گروه مدیریت کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا
2دانشگاه بوعلی سینا
چکیده مقاله
امروزه کارآفرینی برای رشد و توسعه اقتصادی روستاها اهمیت زیادی دارد. کارآفرینی در زمینه گردشگری روستایی و اکوسیستم‌هایی که از آن حمایت می‌کنند، به عنوان راه‌کاری عملی برای توسعه روستایی شناخته شده‌اند. بر این اساس، هدف این پژوهش ارزیابی اکوسیستم کارآفرینی گردشگری در روستاهای استان همدان بود. پژوهش از نوع پیمایشی بود که با روش توصیفی - تحلیلی انجام گرفت و ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه و جامعه آماری شامل کارشناسان و گردشگران روستایی بود. در این زمینه شش شاخص اصلی اکوسیستم کارآفرینی (سیاست، بازار (اقتصادی)، سرمایه انسانی، فرهنگ، حمایت و سرمایه مالی) بر اساس نظریه آیزنبرگ مورد بررسی قرار گرفت. در ارتباط با اکوسیستم کارآفرینی در گردشگری روستایی، نتایج نشان داد هر دو گروه کارشناسان و گردشگران بعد اقتصادی و فرهنگی را مهمترین بعد معرفی کرده‌اند. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که مهمترین لازمه تحقق کارآفرینی گردشگری روستایی، وجود اکوسیستم اقتصادی و فرهنگی می‌باشد. کارآفرینی گردشگری در روستاها، راه‌کاری برای توانمندسازی و ظرفیت‌سازی به منظور کاهش شکاف بین شهر و روستا، ایجاد برابری اقتصادی، اجتماعی، محیطی و نهادی و ابزاری مهم برای رسیدن به توسعه پایدار است. بنابراین، در این زمینه لازم است سرمایه‌گذاران، کارگزاران فرهنگی و دولت رابطه تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند.
کلیدواژه ها
اکوسیستم، کارآفرینی، گردشگری روستایی
وضعیت: پذیرفته شده