چالش ها و راهکارهای احیا هویت تاریخی جاده ابریشم ( مورد مطالعه : مرکز تجاری بین المللی خراسان )
کد مقاله : 1107-ITCS
نویسندگان
زهره تبهی *1، میترا غوثی شوفر2، فاطمه تبهی2، بی بی معصومه احمدی2
1شهرداری منطقه 8 مشهد
2شهرداری مشهد
چکیده مقاله
راه ابریشم نقشی مهم در مبادلات اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی و مذهبی بین شرق و غرب را داشت . نام « جاده ابریشم » در اواخر قرن نوزدهم ابداع شد . جاده ابریشم نام خود را از تجارت بسیار پرسود منسوجات ابریشم که تقریباً در چین تولید می‌شد ، گرفته است . این شبکه با گسترش سلسله هان به آسیای مرکزی در حدود سال ۱۱۴ قبل از میلاد آغاز شد که منطقه را تحت کنترل قرار داد . امپراتوری اشکانی پلی به شرق آفریقا و دریای مدیترانه ایجاد کرد . در اوایل قرن اول پس از میلاد ، ابریشم چینی به ‌طور گسترده‌ای در رم ، مصر و یونان پرطرفدار ‌شد . سایر کالاهای پر سود شرق شامل چای ، رنگ ، عطر و ظروف چینی و صادرات شرق اسب ، شتر ، عسل ، شراب و طلا بود . جدای از تولید ثروت برای طبقات نو ظهور بازرگانی ، تکثیر کالاهایی مانند کاغذ و باروت مسیر قلمروهای مختلف را تغییر داد. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و آماری استنباطی ، موانع و تنگناهای ذهنی و عینی سر راه احیای این جاده تاریخی ، همچنین عوامل مؤثر بر افزایش تجارت بین المللی در منطقة خراسان مورد بررسی و راهکارهای مؤثر در افزایش تجارت منطقه ، همچنین اقتصاد مطلوب با طراحی مراکز تجاری عصر نوین بیان گردیده است.
کلیدواژه ها
مرکز تجاری، احیا، جاده ابریشم، هویت تاریخی، گردشگری، اقتصاد و فرهنگ
وضعیت: پذیرفته شده