توسعه خدمات گردشگری الکترونیک بر اساس ماتریس های مدیریت استراتژیک با نگاهی بر نقش شهرداری ها ( مورد مطالعه : شهرهای مسیر جاده ابریشم ) |
کد مقاله : 1105-ITCS |
نویسندگان |
طیبه دوراندیش *، معصومه دوراندیش، محمد حسین متدین طوسی، رسول شیرازی شهرداری مشهد |
چکیده مقاله |
جاده ابریشم شبکه ای از مسیرهای تجاری اوراسیا که از قرن دوم پیش از میلاد تا اواسط قرن پانزدهم فعال بود. راه ابریشم با بیش از ۶۴۰۰ کیلومتر طول ، نقش مرکزی در تسهیل تعاملات اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی و مذهبی بین شرق و غرب را داشت . نام « جاده ابریشم » برای اولین بار در اواخر قرن نوزدهم ابداع شد . جاده ابریشم نام خود را از تجارت بسیار پرسود منسوجات ابریشم که تقریباً منحصراً در چین تولید میشد ، گرفته است .. با توجه به تقویت شهرداری ها در اداره امور مدیریت شهری می توان به جایگاه مهم شهرداری و ضرورت برنامه ریزی استراتژیک جهت توسعه خدمات گردشگری الکترونیک پی برد . پژوهش حاضر کاربردی و به روش توصیفی – پیمایشی درچهار مرحله به انجام رسید . به منظور تدوین استراتژی های توسعه خدمات گردشگری الکترونیک که مورد مطالعه جاده ابریشم می باشد در ابتدا عوامل مهم تاثیر گذار بر توسعه خدمات گردشگری الکترونیک مشخص و در گام بعدی عوامل استراتژیک شناسایی گردید . در ادامه هر عامل با تعیین اهمیت نسبی از طریق ماتریس ارزیابی داخلی و خارجی مورد ارزیابی قرار گرفت . در انتها و پس از فهرست کردن مهمترین نقاط قوت ، ضعف ، فرصت و تهدید استراتژی های عمده و خاص در جهت استقرار و توسعه خدمات گردشگری الکترونیک مطرح شد . امید است مدیران ارشد شهری بیش از پیش در این مهم همت گمارند تا شاهد توسعه خدمات گردشگری الکترونیک در شهرهای مسیر جاده ابریشم باشیم . |
کلیدواژه ها |
برنامه ریزی استراتژیک ،گردشگری الکترونیک ،جاده ابریشم ، ماتریس های مدیریت استراتژیک |
وضعیت: پذیرفته شده |