توسعه خدمات گردشگری الکترونیک بر اساس ماتریس های مدیریت استراتژیک با نگاهی بر نقش شهرداری ها ( مورد مطالعه : شهرهای مسیر جاده ابریشم )
کد مقاله : 1105-ITCS
نویسندگان
طیبه دوراندیش *، معصومه دوراندیش، محمد حسین متدین طوسی، رسول شیرازی
شهرداری مشهد
چکیده مقاله
جاده ابریشم شبکه ای از مسیرهای تجاری اوراسیا که از قرن دوم پیش از میلاد تا اواسط قرن پانزدهم فعال بود. راه ابریشم با بیش از ۶۴۰۰ کیلومتر طول ، نقش مرکزی در تسهیل تعاملات اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی و مذهبی بین شرق و غرب را داشت . نام « جاده ابریشم » برای اولین بار در اواخر قرن نوزدهم ابداع شد . جاده ابریشم نام خود را از تجارت بسیار پرسود منسوجات ابریشم که تقریباً منحصراً در چین تولید می‌شد ، گرفته است .. با توجه به تقویت شهرداری ها در اداره امور مدیریت شهری می توان به جایگاه مهم شهرداری و ضرورت برنامه ریزی استراتژیک جهت توسعه خدمات گردشگری الکترونیک پی برد . پژوهش حاضر کاربردی و به روش توصیفی – پیمایشی درچهار مرحله به انجام رسید . به منظور تدوین استراتژی های توسعه خدمات گردشگری الکترونیک که مورد مطالعه جاده ابریشم می باشد در ابتدا عوامل مهم تاثیر گذار بر توسعه خدمات گردشگری الکترونیک مشخص و در گام بعدی عوامل استراتژیک شناسایی گردید . در ادامه هر عامل با تعیین اهمیت نسبی از طریق ماتریس ارزیابی داخلی و خارجی مورد ارزیابی قرار گرفت . در انتها و پس از فهرست کردن مهمترین نقاط قوت ، ضعف ، فرصت و تهدید استراتژی های عمده و خاص در جهت استقرار و توسعه خدمات گردشگری الکترونیک مطرح شد . امید است مدیران ارشد شهری بیش از پیش در این مهم همت گمارند تا شاهد توسعه خدمات گردشگری الکترونیک در شهرهای مسیر جاده ابریشم باشیم .
کلیدواژه ها
برنامه ریزی استراتژیک ،گردشگری الکترونیک ،جاده ابریشم ، ماتریس های مدیریت استراتژیک
وضعیت: پذیرفته شده