تاثیرات مذاهب بر رسانه های هنری جاده ی ابریشم |
کد مقاله : 1098-ITCS (R1) |
نویسندگان |
شاداب شاکرین * مدرس دانشکده ملی مهارت واحد دختران شهرستان نجف آباد اصفهان |
چکیده مقاله |
جاده ی ابریشم، در طول تاریخ، همواره به عنوان شاهراهی عظیم که در گسترش تعاملات بازرگانی میان ملل گوناگون تاثیر بهسزایی داشته، حائز اهمیت بوده است. این شاه راه، با مقصود تجارت، مشرق، مغرب و جنوب قاره ی آسیا را به یکدیگر و به آفریقا متصل می کرده است که علاوه بر مراودات اقتصادی، ناگزیر به علت تعاملات گسترده ی مردمان تمدن های مختلف با یکدیگر، فرهنگ، آداب و رسوم، فنون و به طور کلی میراث ملموس و ناملموس بشری نیز از منطقه ای به منطقه ی دیگر هجرت کرده و گاه، دست خوش تغییراتی متناسب با ذهنیات تمدن مقصد می شدند. در این میان، جهان شرق، به عنوان مکانی برای ظهور و گسترش تفکرات آیینی بسیاری نظیر بودیسم،هندوئیسم، زرتشتیسم، مانویت، یهودیت، مسیحیت و اسلام، خوش درخشیده است و به دلیل استقرار بخش زیادی از این جاده در مشرق زمین، ادیان و عقاید نیز در ردیف تعاملات و تبادلات شاهراه ابریشم قرار میگرفتند که برخی از این تفکرات مذهبی، با حفظ شعائر و اصول از مکانی به مکانی دیگر منتقل میشدند و برخی دیگر بر حسب درونیات جوامع، دچار تحولاتی شده و عقاید آنچنان با بطن جامعه تنیده میشدند که در نظام های فسلفی-اجتماعی-اقتصادی و حتی هنری نیز راهی برای عرض اندام و یا ترویج خود میگشودند که همواره آثار هنری برجای مانده از این تفکرات، توجهات گردشگران را به سوی خود معطوف میکرده است کما اینکه مناسک دینی نیز خود به تنهایی به عاملی برای مجذوب ساختن نگاه گردشگران، قلمداد میشود. |
کلیدواژه ها |
جاده ی ابریشم، دین، معماری، مجسمه سازی، گردشگری |
وضعیت: پذیرفته شده |