جاده ابریشم: کاستیها و نیازهای آموزشی در درس مطالعات اجتماعی هفتم |
کد مقاله : 1077-ITCS |
نویسندگان |
قاسم رؤفی *1، امیر رؤفی2 1دانشجوی دکتری رشته تصوف و عرفان اسلامی دانشگاه سمنان و آموزگار آموزش و پرورش شهرستان سمنان 2آموزگار آموزش و پرورش شهرستان کاشمر |
چکیده مقاله |
مفهوم جاده ابریشم به عنوان یک عنصر کلیدی در آموزش تاریخ، به ویژه در کتابهای مطالعات اجتماعی، اهمیت ویژهای دارد. این جاده نه تنها به عنوان یک مسیر تجاری، بلکه به عنوان پلی فرهنگی میان تمدنها عمل کرده و تأثیرات عمیقی بر تبادل کالا، ایدهها و فرهنگها داشته است. درک تاریخ و فرهنگ از طریق این مفهوم، به دانشآموزان کمک میکند تا مهارتهای تفکر انتقادی، همدلی تاریخی و توانایی تحلیل تغییرات اجتماعی و اقتصادی را پرورش دهند. با توجه به نقش ایران به عنوان مرکز تجاری در جاده ابریشم، بررسی جامعتری از این موضوع در محتوای آموزشی ضروری است. نقد محتوای درس 22 کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم نشان میدهد که کمبود جزئیات تاریخی، عدم اشاره به تنوع فرهنگی و چالشهای اجتماعی و بهداشتی، از جمله نقاط ضعف آن است. همچنین، نیاز به بهبود روشهای تدریس و استفاده از منابع چندرسانهای و فعالیتهای عملی برای افزایش جذابیت و ارتباط درس با زندگی روزمره دانشآموزان احساس میشود. بهکارگیری این پیشنهادات میتواند به بهبود کیفیت آموزش و افزایش علاقه دانشآموزان به تاریخ و فرهنگ جاده ابریشم کمک کند و در نهایت، به تربیت شهروندانی آگاه و فعال منجر شود. این پژوهش با استفاده از شیوه پژوهش کتابخانهای و بهکارگیری روش توصیفی–تحلیلی انجام شده است |
کلیدواژه ها |
جاده ابریشم، مطالعات اجتماعی، نقد و بررسی، کاستیها، نیازهای آموزشی. |
وضعیت: پذیرفته شده |