چالش‌ها و مشکلات بازاریابی جاذبه‌های تاریخی شهر سمنان
کد مقاله : 1047-ITCS (R1)
نویسندگان
عاطفه مرادی1، فاطمه زهرا حقیقی *2
1دانشکده گردشگری و کویرشناسی، دانشگاه سمنان
2دانشگاه سمنان
چکیده مقاله
در دنیای امروز، گردشگری تاریخی یکی از اشکال مهم گردشگری بشمار می‌رود که علاوه بر کمک به رشد اقتصادی به حفظ و نگهداری از بناهای تاریخی کمک می‌کند. تنها وجود بناهای تاریخی به خودی خود سبب ایجاد منطقه‌ی گردشگری نمی‌شود و در کنار آن باید مدیریت و برنامه‌ریزی اصولی صورت گیرد. در این مقاله، به مطالعه شهر سمنان به عنوان یکی از مقاصد مناسب گردشگری تاریخی، با هدف شناسایی مشکلات و چالش‌های آن به ویژه در بخش بازاریابی پرداخته می‌شود. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه‌ای بوده و روش گردآوری داده‌ها نیز به صورت تحقیقات میدانی بوده است. تحقیقات میدانی از طریق بازدید از اماکن مهم گردشگری شهر سمنان صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که از اصلی‌ترین مشکلاتی که در این حوزه می‌توان به آن اشاره کرد، نبود زیرساخت مناسب، عدم برنامه‌ی مناسب برای بازاریابی و آگاهی سازی و عدم وجود برنامه‌ای چند وجهی و پایدار برای توسعه گردشگری تاریخی این شهر است. بنابراین مدیران بخش دولتی و خصوصی باید با دیدگاهی چند وجهی و وسیع نسبت به برنامه‌ریزی جهت توسعه پایدار گردشگری در این شهر اقدام نمایند.
کلیدواژه ها
چالش‌ها و مشکلات، بازاریابی مقصد، جاذبه‌های تاریخی، سمنان
وضعیت: پذیرفته شده