بازیوارسازی و توسعه بازاریابی گردشگری؛ چالشها و فرصتها ( مطالعه موردی: آرامگاه حکیم فردوسی) |
کد مقاله : 1045-ITCS |
نویسندگان |
نازنین تبریزی *1، فاطمه صاحبی2، محمود حسنپور3 1دانشیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه مازندران 2دانشگاه مازندران 3گروه مدیریت گردشگری دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران |
چکیده مقاله |
بازاریابی گردشگری در طول زمان، روشهای متنوع و کارآمدی به خود گرفته است. بازیوارسازی را میتوان یکی از شیوههای نوین بازاریابی خلاق دانست که به استفاده از قوانین بازی در زمینههای غیربازی اشاره دارد. بازیوارسازی با توجه به پتانسیلهای گردشگری فرهنگی و ادبی، یکی از بهترین روشهای مورد استفاده محسوب میشود. آرامگاه حکیم فردوسی به عنوان یکی از شاخصترین جاذبههای فرهنگی و ادبی در ایران و جهان، با قرارگیری در مسیر جاده ابریشم و با تکیه بر اثر ارزشمند شاهنامه، دارای پتانسیلهای بالقوه بسیاری جهت استفاده از بازیوارسازی است. هدف پژوهش پیشرو، بیان استراتژیهایی جهت بهکارگیری از بازیوارسازی در بازاریابی آرامگاه فردوسی، به عنوان یک جاذبه فرهنگی و ادبی واقع در مسیر تاریخی جاده ابریشم و ارائه موثرترین استراتژیها با توجه به ویژگیهای خاص آن است. در همین راستا، این پژوهش در مرحله اول با استفاده از روش کتابخانهای به تعریف و تعیین جایگاه بازیوارسازی در گردشگری پرداخته و سپس با کمک روش توصیفی_تحلیلی، فرصتها و چالشهای استفاده از بازیوارسازی در آرامگاه فردوسی را بررسی نموده است و در نهایت، در ماتریس تحلیلSWOT، نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهای استفاده از بازیوارسازی، ذکر شده که به تعیین مناسبترین استراتژیها جهت استفاده از بازیوارسازی در آرامگاه فردوسی، منجر گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که این جاذبه ادبی، دارای نقاط قوت و فرصتهای بسیاری در بهکارگیری بازیوارسازی در دو شکل حضوری و مجازی است. بیشترین نقاط مثبت در زمینه ادبیاتی و اثر داستانی و شخصیتهای شاهنامه. نقاط ضعف اندک آرامگاه نیز، عموما شامل شرایط زیرساختی است. |
کلیدواژه ها |
بازیوارسازی، گردشگری ادبی، آرامگاه فردوسی، جاده ابریشم، ماتریس SWOT |
وضعیت: پذیرفته شده |