ارائه مدل بهبود روابط گردشگری ایران وچین با استفاده از رویکرد سیستماتیک نظریه داده بنیاد
کد مقاله : 1013-ITCS (R1)
نویسندگان
الهه شادیان *1، محمد نجارزاده2
1دانشجو
2دانشیار دانشگاه سمنان
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف شناسایی عمیق عوامل موثر بر جذب گردشگران چینی و "ارائه مدل بهبود روابط گردشگری ایران و چین " به صورت کیفی و با استفاده از روش داده‌ بنیاد انجام شده است. پژوهشگر به وسیله مصاحبه با تور لیدرها، مدیران و کارشناسان گردشگری اطلاعات لازم را جمع آوری کرده و سپس داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از روش کدگذاری سیستماتیک تحلیل شده‌اند تا به یک مدل جامع برای جذب گردشگران چینی دست پیدا کند. انتخاب روش داده ‌بنیاد به دلیل پیچیدگی موضوع و نبود دانش قبلی کافی در این زمینه بوده است. بر مبنای دغدغه و سوال اصلی پژوهش و داده‌های به دست آمده از مصاحبه‌ها؛ پدیده محوری پژوهش "جذب گردشگر چینی" تعریف شده است. پنج مقوله علی، پنج مقوله راهبردی، هفت مقوله زمینه‌ای، سه مقوله مداخله‌گر و شش پیامد از مصاحیه‌های نیمه ساختار یافته پژوهش استخراج شده است که همگی در مدل تحلیلی پژوهش قابل مشاهده هستند. در مدل تحلیلی به دست آمده از پژوهش بر راهبردها واستراتژی‌های لازم برای جذب گردشگر از بازار گردشگری برون مرزی چین تمرکز شده است. بسیاری از این راهبردها کلان هستند که نیاز به تلاش‌های دولت ایران وهمکاری‌های دوجانبه دولت ایران وچین دارد و تعدادی از آنها نیز راهبردهای خرد هستندکه با تلاش بنگاه‌های گردشگری اجرایی خواهند شد.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: گردشگری برون مرزی چین ـ گردشگران برون مرزی چینی ـ استراتژی‌های جذب گردشگر
وضعیت: پذیرفته شده