نقش نظریه جریان در صنعت گردشگری با تاکید بر تجارب گردشگران
کد مقاله : 1007-ITCS
نویسندگان
فاطمه عزیزی *
عضو هیات علمی دانشگاه یزد
چکیده مقاله
نظریه جریان یکی از رویکردهای مرتبط با درک تجربه گردشگران و جذب بیشتر آن‌ها به یک مقصد است. تجربه جریان به معنی حالت غوطه‌وری و لذت عمیق از مشارکت در یک کار یا فعالیت لذت‌بخش است. این تجربه نه تنها منجر به عملکرد بهینه می‌شود، بلکه مزایای روانی و فیزیکی را در بلندمدت به همراه دارد. زمانی که گردشگران این وضعیت را تجربه می‌کنند، ارزش بیشتری برای مقصد قائل هستند و علاقه بسیاری به آن پیدا می‌کنند. مفهوم جریان نقش مهمی در درک رفتار گردشگران، رضایت و نارضایتی آن‌ها دارد. با این حال تحقیق‌ها در مورد نظریه جریان، به عنوان یک حالت ذهنی که گردشگران از تجربیات خارق‌العاده به دست آورند، بسیار محدود است. هدف تحقیق حاضر، بررسی عناصر اصلی چارچوب جریان، ابعاد و نتایج آن، به عنوان ابزاری برای بهبود تجارب گردشگران در صنعت گردشگری است. توجه به نظریه و تجربه جریان به دست‌اندرکاران و محققان صنعت گردشگری کمک می‌کند تا استراتژی‌های مناسبی را برای توسعه گردشگری در یک مقصد و بهبود در زمینه ارائه خدمات تدوین کنند.
کلیدواژه ها
تجربه گردشگری، نظریه جریان، تجربه جریان
وضعیت: پذیرفته شده